TECHNICAL / TECHNISCH & INSTRUCTIES Mx-5 / Miata NA



YOUNGTIMER-CARS
YTC, Roadsters & Lifestyle






Technische gegevens:

Mazda:                       Mx-5 U9  NA Classic
Type:                          Cabriolet
Zitplaatsen:                 2 
Brandstof:                   Benzine / Multipoint Injectie
Transmissie:               Vijf versnelling Handgeschakeld  
Motorinhoud:              1598 cc / 1840 cc
Cilinders:                    4
Kleppen                     16
Vermogen:                  85 KW ( 116 pk ) /   KW ( 128 pk )   
Koppel:                      135 Nm   
Acceleratie 0-100:        8.7 Sec
Top:                           195 km p/u  
Tankinhoud:                48 Liter
Stuurbekrachtiging:     Ja
Elektrische ramen:      Ja
ABS:                          Optioneel
Airco:                         Optioneel 
Airbag:                       Miata
Aandrijving:                 Achterwielaandrijving
Remmen Voor:            Schijven
Remmen Achter:         Schijven  
Bekrachtigt:                Ja     
Gewicht leeg:               950 kg /
Max toelaatbaar:        1225 kg
Aanhanger geremd:      700 kg
Aanhanger ongeremd:  350 kg
Verbruik:                     9,0 l /100 km ( 1 op 11,1
Lengte:                        3950 mm
Breedte:                      1675 mm
Hoogte:                       1230 mm
Wielbasis:                     226  cm


INSTRUCTIE BOEKJE Mx-5 na






 Lamp Vervangen






Centrale deurvergrendeling.

Het monteren van centrale deurvergrendeling is goed te doen.
Voor een eigentijds comfort.
Inbouw pakketten zijn in diverse prijs klassen te koop.












De mx-5 na classic: staat bekend als een betrouwbare auto.

Maar net als met alle auto’s zijn er altijd aandacht punten.

10  Aandacht punten op een rij


l.  Defecte Bougie kabels:

Dit probleem herkenbaar
doordat de motor bij gas geven op drie
cilinders gaat lopen 
(onregelmatig / schuddend).
De praktijk wijst uit dat de kabels na ongeveer
40.000 kilometer slechter worden
en daarom moeten worden vervangen.

2.  Piepende koppeling:

Het probleem van een piepende koppeling
wordt waarschijnlijk veroorzaakt
door droog lopen van het drukpunt waar
de drukstift van de koppeling hulp cilinder
tegen de metalen gaffel van de drukgroep duwt. 
De hulpcilinder zit onder de
auto tegen de rechterzijkant van de versnellingsbak
(vooraan) gemonteerd.
Over de drukstift en het uiteinde van de
gaffel een rubber afdekkap. 
Trek die kap los en smeer het drukpunt met
 hoge drukvet of kopervet.
moet de koppeling toch een keer worden
vervangen, dan kan je daar beter gewoon
op wachten. Het piepen is alleen hinderlijk.
Het kan ook zijn dat het geluid uit de
hulpcilinder van de koppeling zelf komt.
Je voelt dan meestal ook een bibberend of
trillend effect in het pedaal bij het intrappen.
Als dit het geval is, zal de hulpcilinder
vervangen moeten worden.

5.  Gebroken kabel ruitbediening:

Zeker bij de wat oudere auto's is een
gebroken aandrijfkabel een voorkomende storing.
Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te verhelpen'
Maar ook het tijdig smeren van het mechaniek
schijnt goed te werken
Ook kan het voorkomen dat de weigerende raambediening
wordt veroorzaakt door geoxideerde
of ingebrande contacten in de
schakelaars van de ruitbediening. 
De remedie is dan: open maken en schoonmaken
of vervangen van de schakelaar'

4.  Uitgeslagen spie krukas:

Dit komt vooral voor bij Mx-sjes van
de allereerste generatie.
Model (1989)
De oorzaak van deze storing is
een verkeerde montage van de spie
bij vervanging van de distributieriem
of waterpomp. 
Als de spie verkeerd
wordt gemonteerd kan dit leiden
tot het scheuren of afbreken van de neus
van de krukas. 
In dat geval is vervanging
van de krukas nodig.

5.  Verstopte afwater kanalen:

Achter de bevestiging van de veiligheidsgordels
zitten twee afvoerkanalen.
Voor het water dat langs de kap naar
beneden loopt.
Wanneer je de auto veelvuldig
open weg zet, kan er vuil in de
afvoerkanalen komen en kunnen deze
verstopt raken. 
Het water kan dan niet
meer weg.
Zorg ervoor dat de afvoerkanalen
altijd open zijn.

6.  Verstopte  dorpels:

In de dorpels zitten afvoer gaatjes.
Zorg dat deze altijd open zijn, dan ontstaan
er geen problemen.

7. Tikkende kleppen:

De MX-5 van de eerste generatie
 is uitgerust met hydraulische kleppen. 
Om deze goed te laten functioneren is motorolie
nodig. 
Wanneer de auto heeft stilgestaan,
is de olie weggelopen. 
Bij het starten moet dan nieuwe olie worden
aangevoerd.
 Daarom hoor je na het starten
meestal een licht tikkend geluid, dat
overigens al binnen een paar seconden
verdwijnt.
 Het kan echter zijn dat een
oliekanaaltje verstopt is en dat een klep
blijft tikken.
Je zult dat kanaaltje dan
schoon moeten maken 
(eventueel met behulp van een spoel middel). 
Het kan
zijn dat het tikken ook verdwijnt bij het
gebruik van een volledig synthetische
motorolie
 (deze heeft een reinigende werking).

8.  Wegzakkende toerental bij gas los:

De basisafstelling van het toerental is
dan te laag. 
De computer kan dit niet meer bijregelen. 
Om dit op te lossen moet
je voor het starten van de auto de pool
'TEN' uit de diagnosestekker verbinden
met de aarde.
 (kan met een paperclip).
Vervolgens moet je het toerental met
behulp van de stelschroef op de inspuitunit
bijregelen tot circa 850 toeren per
minuut.
 Dit moet bij een warme motor gebeuren.

9.  Defecte  katalysator:

Herkenbaar door rammelen van
het binnenwerk van de katalysator en
soms in combinatie met duidelijk verminderen
van de prestaties, vervangen is dan noodzakelijk.

10.  Roest bij dorpel beschermers:

Roestvorming bij of onder de randen
van roestvrijstalen dorpelbeschermers
(die onder meer standaard waren
gemonteerd bij de Limited Edition-versies).
Dorpelbeschermers loshalen.
Roest verwijderen, lak herstellen.
Dorpelbeschermers of ondergrond voorzien van
bijvoorbeeld stevige plakfolie. Daarna de
hele boel weer monteren.
Al met al lijkt het toch nog een lange
lijst. Maar rekening houdend met de leeftijd
van veel auto's en het niet overdreven
vaak voorkomen van grote storingen
kunnen wij bevestigen dat het met de degelijkheid 
van onze hobby wel goed zit. 


Bron: Dekra Duitse keuring instantie.


Aan deze informatie kan geen rechten worden ontleend.



DORPEL REPARATIE

Eerst roest verwijderen vervolgens een nieuw stukje staal inlassen en afwerken met een zink primer.
Dan de reguliere afwerking met autolak. 

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten